100% satisfaction guarantee Immediately available after payment Both online and in PDF No strings attached 4.2 TrustPilot
logo-home
Summary

samenvatting marketing

Rating
-
Sold
-
Pages
61
Uploaded on
15-05-2024
Written in
2023/2024

samenvatting marketing

Institution
Course











Whoops! We can’t load your doc right now. Try again or contact support.

Written for

Institution
Study
Course

Document information

Uploaded on
May 15, 2024
Number of pages
61
Written in
2023/2024
Type
Summary

Subjects

Content preview

Samenvatting marketing


Hoofdstuk 1: marketing
Marketing is…..

- Niet alleen de verkoop maar het bevredigen van de behoefte van de klant
- Het leveren van klanttevredenheid op een winstgevende manier
- Het opbouwen van duurzame klantrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid
en uiteindelijk klantenloyaliteit.

Het doel van marketing is…..

- Nieuwe klanten aantrekken door hun superieure waarde te beloven en te geven
- En bestaande klanten te behouden door hen blijvend tevreden te stellen




Behoefte = tekort → algemeen, universeel, motiverend

,Verlangens= concrete vorm → individueel, cultureel, onbeperkt ( behoefte VS wens)

Vraag = indien koopkracht en bereidheid

Producten= marketingaanbod → product, dienst, beleving

Productvoordeel= voordeel of benefit → producteigenschap die waarde creëert

Waarde en tevredenheid= waarde → behoeftebevrediging → tevredenheid

Ruil en transactie = kern van marketing → behoeften en wensen bevredigen door ruil

Markten= huidige en potentiële kopers




- In welke behoefte willen we voorzien
- Welke klanten gaan we bedienen (doelmartk, segmentatie, doelgroepkeuze)
- Hoe kunnen we klanten het beste bedienen (waardeaanbodof value proposition →
differentiatie en positionering

, -




Bij diensten spreken we over een vijfde p namelijk personeel




CRM = costumor relationship management

, - Opbouwen en onderhouden van winstgevende klantenrelaties
- Door buitengewoon goede klantwaarde en tevredenheid te leverern



Trends

- Zorgvuldig geselecteerde klanten > focus op winstgevende klanten
- Duurzame relaties> lange termijn
- Direct en intensief contact> door nieuwe technologieën




Waarde alle klanten → omzet en winst

Waarde individuele klanten → costumor lifetime value = maatstaf voor de totale inkomsten die een
bedrijf kan verwachten van een klant zolang de klantrelatie standhoudt = gemiddelde wwaarde x
aantal transacties x retentie periode

Voorbeeld → bij een autogarage ligt de loyaliteit en de gemiddelde onderwaarde hoger. Hat
aankoopvolume ligt lager. We gaan er is het voorbeeld vanuit dat iemand om de 5 jaar een nieuwe
auto koop voor en prijs van 30 000 gedurende 15 jaar

➔ CLV = 30 000 x 3 auto’s x 15 jaar = 90 000 euro



Klantretentie → klantentrouw → klantenaandeel → marktaandeel →klantvermogen



Customer equity of klantvermogen = de som van de CLV van alle klanten van jouw onderneming



Marketingmanagementconcepten ( 5)

- Welke filosofie ligt aan de basis van de marketingstrategieën?
- Welk gewicht wordt toegekend aan de belangen van de klanten, de organisatie en de
maatschappij
$8.31
Get access to the full document:

100% satisfaction guarantee
Immediately available after payment
Both online and in PDF
No strings attached

Get to know the seller
Seller avatar
delphinevanhuffel

Get to know the seller

Seller avatar
delphinevanhuffel Arteveldehogeschool
Follow You need to be logged in order to follow users or courses
Sold
0
Member since
1 year
Number of followers
0
Documents
2
Last sold
-

0.0

0 reviews

5
0
4
0
3
0
2
0
1
0

Why students choose Stuvia

Created by fellow students, verified by reviews

Quality you can trust: written by students who passed their tests and reviewed by others who've used these notes.

Didn't get what you expected? Choose another document

No worries! You can instantly pick a different document that better fits what you're looking for.

Pay as you like, start learning right away

No subscription, no commitments. Pay the way you're used to via credit card and download your PDF document instantly.

Student with book image

“Bought, downloaded, and aced it. It really can be that simple.”

Alisha Student

Frequently asked questions