100% tevredenheidsgarantie Direct beschikbaar na je betaling Lees online óf als PDF Geen vaste maandelijkse kosten 4.2 TrustPilot
logo-home
Samenvatting

samenvatting marketing

Beoordeling
-
Verkocht
-
Pagina's
61
Geüpload op
15-05-2024
Geschreven in
2023/2024

samenvatting marketing

Instelling
Vak











Oeps! We kunnen je document nu niet laden. Probeer het nog eens of neem contact op met support.

Geschreven voor

Instelling
Studie
Vak

Documentinformatie

Geüpload op
15 mei 2024
Aantal pagina's
61
Geschreven in
2023/2024
Type
Samenvatting

Onderwerpen

Voorbeeld van de inhoud

Samenvatting marketing


Hoofdstuk 1: marketing
Marketing is…..

- Niet alleen de verkoop maar het bevredigen van de behoefte van de klant
- Het leveren van klanttevredenheid op een winstgevende manier
- Het opbouwen van duurzame klantrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid
en uiteindelijk klantenloyaliteit.

Het doel van marketing is…..

- Nieuwe klanten aantrekken door hun superieure waarde te beloven en te geven
- En bestaande klanten te behouden door hen blijvend tevreden te stellen




Behoefte = tekort → algemeen, universeel, motiverend

,Verlangens= concrete vorm → individueel, cultureel, onbeperkt ( behoefte VS wens)

Vraag = indien koopkracht en bereidheid

Producten= marketingaanbod → product, dienst, beleving

Productvoordeel= voordeel of benefit → producteigenschap die waarde creëert

Waarde en tevredenheid= waarde → behoeftebevrediging → tevredenheid

Ruil en transactie = kern van marketing → behoeften en wensen bevredigen door ruil

Markten= huidige en potentiële kopers




- In welke behoefte willen we voorzien
- Welke klanten gaan we bedienen (doelmartk, segmentatie, doelgroepkeuze)
- Hoe kunnen we klanten het beste bedienen (waardeaanbodof value proposition →
differentiatie en positionering

, -




Bij diensten spreken we over een vijfde p namelijk personeel




CRM = costumor relationship management

, - Opbouwen en onderhouden van winstgevende klantenrelaties
- Door buitengewoon goede klantwaarde en tevredenheid te leverern



Trends

- Zorgvuldig geselecteerde klanten > focus op winstgevende klanten
- Duurzame relaties> lange termijn
- Direct en intensief contact> door nieuwe technologieën




Waarde alle klanten → omzet en winst

Waarde individuele klanten → costumor lifetime value = maatstaf voor de totale inkomsten die een
bedrijf kan verwachten van een klant zolang de klantrelatie standhoudt = gemiddelde wwaarde x
aantal transacties x retentie periode

Voorbeeld → bij een autogarage ligt de loyaliteit en de gemiddelde onderwaarde hoger. Hat
aankoopvolume ligt lager. We gaan er is het voorbeeld vanuit dat iemand om de 5 jaar een nieuwe
auto koop voor en prijs van 30 000 gedurende 15 jaar

➔ CLV = 30 000 x 3 auto’s x 15 jaar = 90 000 euro



Klantretentie → klantentrouw → klantenaandeel → marktaandeel →klantvermogen



Customer equity of klantvermogen = de som van de CLV van alle klanten van jouw onderneming



Marketingmanagementconcepten ( 5)

- Welke filosofie ligt aan de basis van de marketingstrategieën?
- Welk gewicht wordt toegekend aan de belangen van de klanten, de organisatie en de
maatschappij
€6,86
Krijg toegang tot het volledige document:

100% tevredenheidsgarantie
Direct beschikbaar na je betaling
Lees online óf als PDF
Geen vaste maandelijkse kosten

Maak kennis met de verkoper
Seller avatar
delphinevanhuffel

Maak kennis met de verkoper

Seller avatar
delphinevanhuffel Arteveldehogeschool
Volgen Je moet ingelogd zijn om studenten of vakken te kunnen volgen
Verkocht
0
Lid sinds
1 jaar
Aantal volgers
0
Documenten
2
Laatst verkocht
-

0,0

0 beoordelingen

5
0
4
0
3
0
2
0
1
0

Recent door jou bekeken

Waarom studenten kiezen voor Stuvia

Gemaakt door medestudenten, geverifieerd door reviews

Kwaliteit die je kunt vertrouwen: geschreven door studenten die slaagden en beoordeeld door anderen die dit document gebruikten.

Niet tevreden? Kies een ander document

Geen zorgen! Je kunt voor hetzelfde geld direct een ander document kiezen dat beter past bij wat je zoekt.

Betaal zoals je wilt, start meteen met leren

Geen abonnement, geen verplichtingen. Betaal zoals je gewend bent via iDeal of creditcard en download je PDF-document meteen.

Student with book image

“Gekocht, gedownload en geslaagd. Zo makkelijk kan het dus zijn.”

Alisha Student

Veelgestelde vragen