LESSEN MARKETING MANAGEMENT
Wat is marketing:
- Marketing is niet alleen verkopen maar het bevredigen van de behoeften vd klant
- Duurzame klantrelaties opbouwen
- Reclame is een belangrijk onderdeel van marketing
o Reclame komt meestal voor bij het laatste proces van marketing!
- Focus ligt op de klanten! (Klantgerichte marketing)
Wat is het doel van marketing:
- Nieuwe klanten aantrekken
- Bestaande klanten behouden en hun blijvend tevreden stellen (retentie)
o Nieuwe klanten aantrekken is lastiger dan bestaande klanten behouden!
Quote:
The aim of marketing is to make selling superfluous
= Je hoeft geen extra inspanning te geven om je product goed te laten verkopen
Marketingmanagementproces:
Stap 1: Markt en afnemersbehoeften analyseren
Behoeften
- Behoeften zijn algemeen
o Primaire behoeften
o Fysiologische behoeften
o Levensnoodzakelijke behoeften
o …
- Latente behoeften
o Beseffen niet dat we iets nodig hebben
- Manifeste behoeften
o We zijn bewust dat we de behoefte nodig hebben
Verlangens
- Concrete producten
- Ingespeeld op behoeften
- Onbeperkte mogelijkheden
,Vraag
- Behoeften en verlangens wekken een vraag aan
- Koopkracht, bereidheid om het product te kopen?
Producten, productvoordeel, waarde & tevredenheid
- Marketingaanbod
o Producten
o Dienst
o Beleving Tomorrowland is het toppunt van experience marketing
- Productvoordeel
o Producteigenschap die waarde creëert
o Benefit feature feature: technisch gegeven (Apple is een goed voorbeeld hiervan
Bv: Goede camera in je iPhone
Feature: Camera
Benefit: Je kan er goede foto’s mee nemen
- Waarde & tevredenheid
o Behoeftebevrediging = tevredenheid vd klant
o Tevreden klanten is niet altijd voldoende je moet extra waarde toevoegen
Ruil en Transacties
- Kern van marketing
- Behoeften en wensen bevredigen door ruil
Markten
- Verzameling van huidige en potentiële klanten
- Er is meer en meer marktvervaging
Stap 2: Klantgestuurde strategie ontwikkelen:
- Welke behoeften willen we inspelen?
- Welke klanten gaan we bedienen (welke doelgroep)?
- Hoe kunnen we de klanten het beste bedienen? (value proposition)
Stap 3: Marketingprogramma opzetten:
- 4 p’s
o Prijs
o Plaats
o Promotie
o Product
Stap 4: Winstgevende relaties opbouwen en klanttevredenheid realiseren
- Trends
o Focussen op winstgevende klanten
o Focussen op lange termijn
Stap 5: waarde van klanten krijgen om winst en klanttevredenheid te realiseren
,- Waarde van alle klanten omzet en winst
- Waarde individuele klant customer lifetime value (CLV)
o Voorbeeld oefening customer lifetime value (CLV)
100 euro per week 50 weken lang al 15 jaar
100 * 50 * 15 = €75 000
- Hoe lang je een klant vast weet te
Klantretentie houden, hoe vaak hij terugkomt
- Dit leidt tot klantentevredenheid?
Klantentrouw
Loyaliteit
- Hoe trouwer de klant, hoe groter
het klantenaandeel
Klantenaandeel - = het percentage vd totale
bestedingen in een bepaalde
productcategorie dat bij de
onderneming gedaan word
Marktaandeel
- Groter klantenaandeel leidt tot
groter marktaandeel
- = het percentage vd markt dat een
specifieke organisatie of bedrijf in
handen heeft (grootste
marktaandeel = COLRUYT)
Klantvermogen - De totale levenslange waarde van
alle klanten van een bedrijf
Klantvermogen = customer equity
, Marketingmanagementconcepten:
- Productie concept (oudste)
o Consument kiest producten die beschikbaar en betaalbaar zijn
o Bedrijf focust op efficiënte productie en distributie
o Nuttig in 2 situaties:
Vraag > aanbod
Hoge productiekosten
o Bv: Henry Ford
- Product concept
o Consument koopt producten vd beste kwaliteit en met de beste prestaties en
innovaties (een goed product verkoopt zichzelf)
o Bedrijf focust op continue productverbetering
o GEVAAR: marktbijziendheid te fel gefocust op je eigen product, waardoor je de
behoeften vd klant uit het oog verliest
o Bv: Dyson
- Verkoop concept
o Consument koopt alleen wanneer het product hem direct word aangeboden
o Bedrijf focust op verkoop en promotie
o GEVAAR: we verkopen wat we maken, in plaats van we maken wat we kunnen
verkopen
o Nuttig in 2 situaties:
Aanbod > Vraag (kopersmarkt)
Unsought goederen
o Bv: jeugdbeweging die chocolade verkoopt
o Inside out
- Marketing concept
o Bedrijf kent de behoeften en wensen vd consument en speelt hier beter op in dan de
concurrenten
o Positionering is heel belangrijk
o Klantfocus en klantwaarde leiden tot winst
o Van maken en verkopen naar peilen en reageren (inside out outside in)
o Bv: Trivago
o Outside in vertrekken vanuit de klant en hoe we hier het best op inspelen
- Maatschappelijkmarketing concept
o stelt de vraag of het marketingconcept mogelijke conflicten tussen de klantenwensen
op korte termijn en het welzijn vd klanten op lange termijn over het hoofd zien
o Societal marketingconcept
o Authenticiteit vs Greenwashing
Greenwashing = zich veel duurzamer voor doen dan dat ze eigenlijk zijn
o 3 P’s zijn belangrijk focust minder op ‘Planet’
- Duurzaammarketing concept (nieuwste)
o Lijkt hard op het maatschappelijkmarketing concept (focussen allebei op
duurzaamheid)
o Focust vooral op ‘Planet’
Wat is marketing:
- Marketing is niet alleen verkopen maar het bevredigen van de behoeften vd klant
- Duurzame klantrelaties opbouwen
- Reclame is een belangrijk onderdeel van marketing
o Reclame komt meestal voor bij het laatste proces van marketing!
- Focus ligt op de klanten! (Klantgerichte marketing)
Wat is het doel van marketing:
- Nieuwe klanten aantrekken
- Bestaande klanten behouden en hun blijvend tevreden stellen (retentie)
o Nieuwe klanten aantrekken is lastiger dan bestaande klanten behouden!
Quote:
The aim of marketing is to make selling superfluous
= Je hoeft geen extra inspanning te geven om je product goed te laten verkopen
Marketingmanagementproces:
Stap 1: Markt en afnemersbehoeften analyseren
Behoeften
- Behoeften zijn algemeen
o Primaire behoeften
o Fysiologische behoeften
o Levensnoodzakelijke behoeften
o …
- Latente behoeften
o Beseffen niet dat we iets nodig hebben
- Manifeste behoeften
o We zijn bewust dat we de behoefte nodig hebben
Verlangens
- Concrete producten
- Ingespeeld op behoeften
- Onbeperkte mogelijkheden
,Vraag
- Behoeften en verlangens wekken een vraag aan
- Koopkracht, bereidheid om het product te kopen?
Producten, productvoordeel, waarde & tevredenheid
- Marketingaanbod
o Producten
o Dienst
o Beleving Tomorrowland is het toppunt van experience marketing
- Productvoordeel
o Producteigenschap die waarde creëert
o Benefit feature feature: technisch gegeven (Apple is een goed voorbeeld hiervan
Bv: Goede camera in je iPhone
Feature: Camera
Benefit: Je kan er goede foto’s mee nemen
- Waarde & tevredenheid
o Behoeftebevrediging = tevredenheid vd klant
o Tevreden klanten is niet altijd voldoende je moet extra waarde toevoegen
Ruil en Transacties
- Kern van marketing
- Behoeften en wensen bevredigen door ruil
Markten
- Verzameling van huidige en potentiële klanten
- Er is meer en meer marktvervaging
Stap 2: Klantgestuurde strategie ontwikkelen:
- Welke behoeften willen we inspelen?
- Welke klanten gaan we bedienen (welke doelgroep)?
- Hoe kunnen we de klanten het beste bedienen? (value proposition)
Stap 3: Marketingprogramma opzetten:
- 4 p’s
o Prijs
o Plaats
o Promotie
o Product
Stap 4: Winstgevende relaties opbouwen en klanttevredenheid realiseren
- Trends
o Focussen op winstgevende klanten
o Focussen op lange termijn
Stap 5: waarde van klanten krijgen om winst en klanttevredenheid te realiseren
,- Waarde van alle klanten omzet en winst
- Waarde individuele klant customer lifetime value (CLV)
o Voorbeeld oefening customer lifetime value (CLV)
100 euro per week 50 weken lang al 15 jaar
100 * 50 * 15 = €75 000
- Hoe lang je een klant vast weet te
Klantretentie houden, hoe vaak hij terugkomt
- Dit leidt tot klantentevredenheid?
Klantentrouw
Loyaliteit
- Hoe trouwer de klant, hoe groter
het klantenaandeel
Klantenaandeel - = het percentage vd totale
bestedingen in een bepaalde
productcategorie dat bij de
onderneming gedaan word
Marktaandeel
- Groter klantenaandeel leidt tot
groter marktaandeel
- = het percentage vd markt dat een
specifieke organisatie of bedrijf in
handen heeft (grootste
marktaandeel = COLRUYT)
Klantvermogen - De totale levenslange waarde van
alle klanten van een bedrijf
Klantvermogen = customer equity
, Marketingmanagementconcepten:
- Productie concept (oudste)
o Consument kiest producten die beschikbaar en betaalbaar zijn
o Bedrijf focust op efficiënte productie en distributie
o Nuttig in 2 situaties:
Vraag > aanbod
Hoge productiekosten
o Bv: Henry Ford
- Product concept
o Consument koopt producten vd beste kwaliteit en met de beste prestaties en
innovaties (een goed product verkoopt zichzelf)
o Bedrijf focust op continue productverbetering
o GEVAAR: marktbijziendheid te fel gefocust op je eigen product, waardoor je de
behoeften vd klant uit het oog verliest
o Bv: Dyson
- Verkoop concept
o Consument koopt alleen wanneer het product hem direct word aangeboden
o Bedrijf focust op verkoop en promotie
o GEVAAR: we verkopen wat we maken, in plaats van we maken wat we kunnen
verkopen
o Nuttig in 2 situaties:
Aanbod > Vraag (kopersmarkt)
Unsought goederen
o Bv: jeugdbeweging die chocolade verkoopt
o Inside out
- Marketing concept
o Bedrijf kent de behoeften en wensen vd consument en speelt hier beter op in dan de
concurrenten
o Positionering is heel belangrijk
o Klantfocus en klantwaarde leiden tot winst
o Van maken en verkopen naar peilen en reageren (inside out outside in)
o Bv: Trivago
o Outside in vertrekken vanuit de klant en hoe we hier het best op inspelen
- Maatschappelijkmarketing concept
o stelt de vraag of het marketingconcept mogelijke conflicten tussen de klantenwensen
op korte termijn en het welzijn vd klanten op lange termijn over het hoofd zien
o Societal marketingconcept
o Authenticiteit vs Greenwashing
Greenwashing = zich veel duurzamer voor doen dan dat ze eigenlijk zijn
o 3 P’s zijn belangrijk focust minder op ‘Planet’
- Duurzaammarketing concept (nieuwste)
o Lijkt hard op het maatschappelijkmarketing concept (focussen allebei op
duurzaamheid)
o Focust vooral op ‘Planet’