Week 1
KPI = kritische prestatie indicator
Accountability is het aantonen van de toegevoegde waarde van je marketing maar ook je
sales en communicatie activiteiten.
1. Aantonen wat het effect is van jouw marketingactiviteiten op het bedrijfsresultaat.
2. En door de Return on Investment van elke marketingactiviteit aan te tonen.
Waarom is het belangrijk?
1. Voorafgaand afgesproken wat we willen behalen.
2. Tijdens de uitvoering resultaten bijhouden.
3. Na de uitvoering worden resultaten zichtbaar.
Waarom is het handig om een marketingbudget op te stellen?
Weten wat je te besteden hebt
Mogelijkheden binnen het budget
Hoeveel het je gaat opleveren
Grip hebben op je uitgeven
ROI (Return On Investment) kunnen uitrekenen
Kijken welke groei je doormaakt
Mogelijkheden om te benchmarken (t.o.v. concurrenten of voorgaand jaar)
Hoe stel je een marketingbudget op? (op volgorde belangrijkste)
1) Taakstellende budgetteringsmethode
- Lijst maken met activiteiten en inschatten wat dit aan omzet gaat opleveren en
wat deze gaan kosten om uit te voeren. Gedurende het jaar ga je de opbrengsten
evalueren.
- Per taak een budget aangeven
- Bv. Facebook Ads enz.
2) Omzet-percentage methode
- Berekent % van omzet van jaar ervoor en dat is het budget van komend jaar.
- Vuistregel; 10% van de hele omzet gaat naar marketing
3) Concurrentenmethode
- Kijken wat je concurrenten doen en dat doe jij ook
4) Sluitpostmethode
- Alle kosten zijn uitgegeven en bv. marketing krijgt het restje wat over is
Wat kost een campagne?
Hoeveel mensen wil je bereiken?
Welk kanaal wil je inzetten?
Met welk doel zet je een campagne in?
Hoelang duurt een campagne?
, CPM = Cost per Mile
Kosten om 1.000 personen te bereiken
- Formule: (Budget/vertoningen) x 1.000
CPC = Cost per Click
Wat het kost om 1 klik naar de website te realiseren
- Formule: (Budget/klikken)
CPV = Cost per View
Wat het kost om 1 uitgekeken video weergave te realiseren
- Formule: (Budget/uitgekeken views)
Voorbeeld:
CPM
Bij een onbekend getal (X) moet je kruislinks vermenigvuldigen.
Vertoningen = 750.000 CPM = 3
Budget 3
X /
750.000 1.000
CPC
Kruislinks vermenigvuldigen - Formule = (budget/klikken)
Bezoekers = 15.000 20% meer clicks per maand realiseren
5024, = 2,9 euro per klik
20% x 15.000 = 3.000
3.000 x 12 maanden x 2,9 = 104.400 euro per jaar
Best case scenario 25% meer
2,90 x 125% = 3,63
3,63 x 3000 x 12 maanden = 130.680 euro per jaar
Worst case scenario = -25%
2,90 x 0,75% = 2,16 euro per click
Zie PP voor de rest
Verschillende manieren rendement berekenen
Return on Investment (ROI)
- Wordt meestal weergeven in percentage
- Een ROI van 10% betekent dat iedere euro die je investeert je 10 cent wint
oplevert.
- 0% is een break even punt -> maak je geen verlies en geen winst
- Alle kosten berekenen, alleen niet het mediabudget