100% tevredenheidsgarantie Direct beschikbaar na je betaling Lees online óf als PDF Geen vaste maandelijkse kosten 4.2 TrustPilot
logo-home
Samenvatting

Samenvatting - Accountability (SMMKEN20J2)

Beoordeling
4,0
(1)
Verkocht
5
Pagina's
12
Geüpload op
04-02-2024
Geschreven in
2023/2024

Dit is een samenvatting van het vak accountability, gegeven op de opleiding Sportmarketing en management. Hierin staat alle behandelde stof uit de lessen met o.a. theorie, formules en wat uitgewerkte lesopdrachten.

Instelling
Vak









Oeps! We kunnen je document nu niet laden. Probeer het nog eens of neem contact op met support.

Geschreven voor

Instelling
Studie
Vak

Documentinformatie

Geüpload op
4 februari 2024
Aantal pagina's
12
Geschreven in
2023/2024
Type
Samenvatting

Onderwerpen

Voorbeeld van de inhoud

Aantekeningen accountability

Week 1
KPI = kritische prestatie indicator

Accountability is het aantonen van de toegevoegde waarde van je marketing maar ook je
sales en communicatie activiteiten.
1. Aantonen wat het effect is van jouw marketingactiviteiten op het bedrijfsresultaat.
2. En door de Return on Investment van elke marketingactiviteit aan te tonen.

Waarom is het belangrijk?
1. Voorafgaand afgesproken wat we willen behalen.
2. Tijdens de uitvoering resultaten bijhouden.
3. Na de uitvoering worden resultaten zichtbaar.


Waarom is het handig om een marketingbudget op te stellen?
 Weten wat je te besteden hebt
 Mogelijkheden binnen het budget
 Hoeveel het je gaat opleveren
 Grip hebben op je uitgeven
 ROI (Return On Investment) kunnen uitrekenen
 Kijken welke groei je doormaakt
 Mogelijkheden om te benchmarken (t.o.v. concurrenten of voorgaand jaar)

Hoe stel je een marketingbudget op? (op volgorde belangrijkste)
1) Taakstellende budgetteringsmethode
- Lijst maken met activiteiten en inschatten wat dit aan omzet gaat opleveren en
wat deze gaan kosten om uit te voeren. Gedurende het jaar ga je de opbrengsten
evalueren.
- Per taak een budget aangeven
- Bv. Facebook Ads enz.
2) Omzet-percentage methode
- Berekent % van omzet van jaar ervoor en dat is het budget van komend jaar.
- Vuistregel; 10% van de hele omzet gaat naar marketing
3) Concurrentenmethode
- Kijken wat je concurrenten doen en dat doe jij ook
4) Sluitpostmethode
- Alle kosten zijn uitgegeven en bv. marketing krijgt het restje wat over is


Wat kost een campagne?
 Hoeveel mensen wil je bereiken?
 Welk kanaal wil je inzetten?
 Met welk doel zet je een campagne in?
 Hoelang duurt een campagne?

, CPM = Cost per Mile
 Kosten om 1.000 personen te bereiken
- Formule: (Budget/vertoningen) x 1.000

CPC = Cost per Click
 Wat het kost om 1 klik naar de website te realiseren
- Formule: (Budget/klikken)

CPV = Cost per View
 Wat het kost om 1 uitgekeken video weergave te realiseren
- Formule: (Budget/uitgekeken views)

Voorbeeld:
CPM
Bij een onbekend getal (X) moet je kruislinks vermenigvuldigen.
Vertoningen = 750.000 CPM = 3

Budget 3
X /
750.000 1.000


CPC
Kruislinks vermenigvuldigen - Formule = (budget/klikken)
Bezoekers = 15.000 20% meer clicks per maand realiseren

5024, = 2,9 euro per klik
20% x 15.000 = 3.000
3.000 x 12 maanden x 2,9 = 104.400 euro per jaar

Best case scenario 25% meer
2,90 x 125% = 3,63
3,63 x 3000 x 12 maanden = 130.680 euro per jaar

Worst case scenario = -25%
2,90 x 0,75% = 2,16 euro per click
Zie PP voor de rest



Verschillende manieren rendement berekenen
 Return on Investment (ROI)
- Wordt meestal weergeven in percentage
- Een ROI van 10% betekent dat iedere euro die je investeert je 10 cent wint
oplevert.
- 0% is een break even punt -> maak je geen verlies en geen winst
- Alle kosten berekenen, alleen niet het mediabudget

Beoordelingen van geverifieerde kopers

Alle reviews worden weergegeven
5 maanden geleden

4,0

1 beoordelingen

5
0
4
1
3
0
2
0
1
0
Betrouwbare reviews op Stuvia

Alle beoordelingen zijn geschreven door echte Stuvia-gebruikers na geverifieerde aankopen.

Maak kennis met de verkoper

Seller avatar
De reputatie van een verkoper is gebaseerd op het aantal documenten dat iemand tegen betaling verkocht heeft en de beoordelingen die voor die items ontvangen zijn. Er zijn drie niveau’s te onderscheiden: brons, zilver en goud. Hoe beter de reputatie, hoe meer de kwaliteit van zijn of haar werk te vertrouwen is.
samraninejjar Hogeschool Rotterdam
Volgen Je moet ingelogd zijn om studenten of vakken te kunnen volgen
Verkocht
41
Lid sinds
2 jaar
Aantal volgers
19
Documenten
8
Laatst verkocht
2 maanden geleden

3,9

7 beoordelingen

5
1
4
4
3
2
2
0
1
0

Recent door jou bekeken

Waarom studenten kiezen voor Stuvia

Gemaakt door medestudenten, geverifieerd door reviews

Kwaliteit die je kunt vertrouwen: geschreven door studenten die slaagden en beoordeeld door anderen die dit document gebruikten.

Niet tevreden? Kies een ander document

Geen zorgen! Je kunt voor hetzelfde geld direct een ander document kiezen dat beter past bij wat je zoekt.

Betaal zoals je wilt, start meteen met leren

Geen abonnement, geen verplichtingen. Betaal zoals je gewend bent via Bancontact, iDeal of creditcard en download je PDF-document meteen.

Student with book image

“Gekocht, gedownload en geslaagd. Zo eenvoudig kan het zijn.”

Alisha Student

Veelgestelde vragen